Lär känna Scouternas åldersgrupper! De följer barns och ungas utveckling. Barn är olika, därför finns en inbyggd flexibilitet. I scoutkåren anpassas indelningen för att stödja scouternas utveckling på bästa sätt. Åldersgrupperna blir milstolpar i en inre och yttre färd som kan börja vid olika punkter.
går oftast i årskurs 2 eller 3 i skolan. De lär sig bäst genom att göra och har en mer utvecklad motorik än i förskoleåldern. I Scouterna har spårarna fått upp spåret på något nytt och vågar sig utanför hemmiljön med mod och upptäckarglädje. Spårarna utvecklas genom uppdrag och äventyr med ett tydligt stöd från vuxna. De skapar kontakter utanför skola och familj, med jämnåriga, äldre och vuxna genom Scouterna. Fantasin sprudlar och genom hajker och äventyr är det lätt att leva sig in i andra världar.
NYFIKENHET
PROVA
NATUR
FANTASI
ROLIGT
går oftast i årskurs 4 eller 5 i skolan. I den här åldern sker en kraftig utveckling mot större självständighet. Upptäckarscouten kan ta vara på sig själv i betydligt större utsträckning än yngre scouter. De klarar av att fatta de beslut som krävs för att lösa praktiska problem de möter.
I upptäckaråldern kan det vara stora skillnader mellan varje barn, men i Scouterna finns utrymme att utvecklas på sina villkor. Många upptäckare brinner för omvärlden och i Scouterna engagerar de sig i samhället tillsammans på ett konkret sätt. Upptäckarna testar olika roller och utmanas att ta plats genom äventyr och upplevelser.
VÅGA
SAMARBETA
VILJA
LÖSA PROBLEM
OMVÄRLDEN
Gruppen är viktig och i patrullen testar scouterna olika roller, möter svårigheter och övervinner hinder. Ungdomarna kan nu lösa mer abstrakta problem. Patrullen utmanas till friluftsliv i allt större sammanhang. Äventyrarna bestämmer mycket själva men med närvarande ledare. De får stöd att se saker ur olika perspektiv, ta ställning och engagera sig i samhällsfrågor.
MEDVETENHET
RESPEKT
FRILUFTSLIV
PATRULLEN
MÖTEN
I Scouterna ges större uppgifter i ett allt tydligare internationellt sammanhang. Man får ta ett stort ansvar samtidigt som det är okej att vara barnslig eller bara vara. Utmanarna får möjlighet att pröva avancerat friluftsliv och engagera sig djupt i samhällsfrågor.
ENGAGEMANG
REFLEKTERA
NÄTVERK
INTERNATIONELLT
GEMENSKAP
präglas livet av val. Många går gymnasiet och tar studenten i början av roverscouttiden. Ströjobb, osäkra framtidsplaner, studier på annan ort och flytt från föräldrarna är vanligt. Livsvalen och uppbrotten från kamrater och familj kan vara besvärliga att hantera. En trygg punkt kan vara att tillsammans med andra roverscouter arbeta med ett gemensamt projekt!
Om du är intresserad av någon specifik fråga är det enkelt att bygga upp ett projekt just kring detta område. Det gör att du verkligen kan engagera dig i något du brinner för. Som roverscout genomför du projekt, själv eller med andra och genom arbetet i de olika projekten växer du som människa. Du utvecklas som person och hjälper också andra att utvecklas. För att få stöd i din utveckling kan du ha en mentor i eller utanför Scouterna.
GRÄNSLÖSHET
REDO
UTVECKLA
LEDARSKAP
LYSSNA & STÖTTA
I januari 1958 bildades oldscoutspatrullen Baddarna av de arbetare som hade byggt scoutgården 1957. De hjälpte till att underhålla scoutgården, ordna tävlingar och fixa lägertransporter med mera. Idag träffas de varannan månad för att kläcka idéer till tävlingen Lappjakten som de fortfarande anordnar varje år. Tävlingen går på hösten och grannkårerna Bollstanäs, Märsta och Rosersberg är också inbjudna.
För de äldre ledarna är Baddarna också ett bra sätt hålla kontakten både med varandra och med kåren.