På lördag träffas en massa glada scouter som ingår i Birka scoutdistrikt, i år är det vi i Norra kretsen (Upplands-Väsby scoutkår, Rosersberg scoutkår, Bollstanäs scoutkår, Märsta scoutkår) som arrangerar tävlingen. Birkaballt är en scoutig tävling där patrullerna får extra poäng för gott samarbete och för utförda utmaningar och vi har som regel väldigt roligt under dagen!
PLATS
Samling och avslutning sker vid Ängsjö friluftsområdes parkering Ängsjövägen 145 176 76 Järfälla (länk till karta).
VAD SKALL JAG HA PÅ MIG?
kläder efter väder
skor som är nog varma, samt sköna för att gå på stigar samt i terräng med. Ser det ut att bli regn? Se till att de är vattentäta.
TIDER
Bara tävling
Start lördag 26 april kl. 09:00
Avslutning lördag 26 april 16:00
Tävling och hajk
Start lördag 26 april kl. 09:00
Avslutning söndag 27 april kl. 09:00
Bara hajk
Start lördag 26 april kl. 16:00
Avslutning söndag 27 april kl. 09:00
VAD SKALL JAG PACKA?
Beroende på vad du är med på så behöver du packa olika saker.
För enbart Birkaballt - packa en mindre dagryggsäck med matsäck och vatten för dagen (glöm inte mellanmål!), sittunderlag och eventuellt en varm tröja (om du inte redan har på den).
För hajk - packa EN större ryggsäck (denna hämtar vi upp efter tävlingen så den skall inte bäras hela dagen!) --> Packlista spårarhajk (länk).
Ta med den varmaste sovsäck ni har, eller 2 tunnare om ni inte har en som klarar temperaturer under 10 grader (de läggs i varandra och värmer bättre).
Lämna mobilen/smartklockan hemma. Ifall vi behöver kontakta några vårdnadshavare så ringer vi ledare.
VAD KOSTAR DET?
Hajken kostar 150 kr/scout. Ni betalar i samband med anmälan genom att swisha Andreas Jidling på 070-485 00 53. Skriv scoutens namn i meddelandet.
Mer om Birkaballt.
Inga möten under Påsklovet - vi ledare önskar alla ett riktigt härligt Påsklov!
Vi ses igen tisdag 22 respektive onsdag 23 April, då skall scouterna ha med sig boken med "Goda Gärningar" så skall vi redovisa och prata mer om det (för att arbeta mot märket) och andraåringarna (scouter födda 2015) skall vara med på bromöte tillsammans med upptäckarnas avdelningar (OBS! Upptäckarnas möten slutar 20:00).
🌞 🐣
PS. Glöm inte att scanna QR-koden ni har i blomväskan för att koppla väskan till Majblomme-appen! Då kan ni se hur mycket som sålts från just er väska. 👍
För påfyllning av blommor, kontakta Marianne direkt (skriv sms): +46 70 761 81 35.
Vi samlas 10:00 utanför Väsby Centrum, vid cykelparkeringen framför huvudentrén.
Vi kommer att dela ut blomväskor till alla som önskar vara med och sälja blommor. Till den här aktiviteten behöver vi hjälp av er föräldrar då scouterna kan behöva stöd i aktiviteten - vi tänker oss att vi sprider ut oss i små grupper runt centrum, helst med en vuxen per grupp. OBS! Man får inte sälja majblommor inne i centrum!
Vi avrundar 12:00 och de som vill ha kvar sina blomväskor får gärna behålla dem fram till försäljningsslut den 1 maj och fortsätta sälja till vänner och bekanta eller i grannskapet där man bor.
Varje scout har en egen väska med ett fast antal blommor i, man får inte bytlåna blommor mellan väskorna för då blir avräkningen fel. Behöver man fler blommor är det bara att kontakta oss så ordnar vi det. För påfyllning av blommor, kontakta Marianne direkt (skriv sms): +46 70 7618135
Efter avslutad försäljning (4 maj) kommer vi att samla in väskorna igen och räkna av blommorna. Därefter får scouten sin del av de intjänade pengarna:
Scouten får 10 % och scoutkåren 10 %.
Alla pengar som samlas in från vår försäljning går till barn här i Väsby! Majblomman stödjer barn och ungdomar lokalt och arbetar mot att minska barnfattigdomen i Sverige. Från Majblomman kan barn få stöd att köpa till exempel idrottskläder man behöver eller vinterskor som man kanske inte har råd till, barn kan även söka bidrag till tex lägeravgifter.
Läs mer här: Majblomman – Barndom fri från fattigdom
--- --- ---
Viktiga datum:
2 april: Scouterna kan börja skapa sina profiler med gruppkoden GOHCAQ.
De gör det via Majblommans app. Om scouten redan har appen behöver den uppdateras. Appen finns att ladda ner i App Store och Google Play.
9 april kl. 12.00: Säljstart! Systemet kan vara hårt belastat vid start, så vi ber om tålamod om det går långsamt.
12 april kl 10:00: Samling utanför Väsby Centrum för att dela ut väskor och sälja på plats.
4 maj: Försäljning avslutas.
2-18 maj: Redovisa er försäljning i Majblommans app. Följ checklistan som finns i er gröna väska (för er som sålt med väska, räkna och bunta ihop kvarvarande varor bl a).
Efter att ni har en utförd checklista och har redovisat i appen är det dags att lämna tillbaka väskorna till ledarna på avdelningen.
Mer information till vårdnadshavare: Vårdnadshavare – Majblomman
Lördag 22 februari tänkte vi ha en scoutdag vid Sättrabadet för båda avdelningarna, samling kl 10 och avslut kl 13.
För scouterna tänkte vi ha lite diverse aktiviteter i området, och samtidigt sätta igång en eld som vi sedan kan samlas kring och äta medhavd lunch runt, det kommer gå alldeles utmärkt att grilla över den om man vill ha något sådant till lunch.
Familjer till våra scouter är välkomna att följa med, och antingen underhålla sig själva under tiden tills lunch (kanske hjälpa till med elden om ni tycker om det) eller prova på det scouterna gör i egna patruller :)
Ta med: egen mat för lunch (vi startar en eld som det kommer gå att värma/grilla vid), något att äta med+ur, vattenflaska, sittunderlag om ni har och ha kläder efter väder.
Samling är vid Sättrabadets parkering både för start och avslut.
Under sportlovet har vi sen inget ordinarie möte, utan vi ses på tisdag 4 mar resp. onsdag 5 mars igen vid scoutgården!
Precis som denna vecka kör vi ett till möte i Runby kommande vecka (11feb resp. 12feb). Samling igen vid parkeringen vid Teknikbacken, vi litar på att det inte blir snö så vi fortsätter träna på att elda med scouterna.
11feb ansvarar Himlavalvet för städning i scoutgården, så ni föräldrar som kan hjälpa till med det får gärna åka dit under mötet för att hjälpa till. Avdelningen Bikupan är där och har möte så Scoutgården kommer vara öppen.
Vårterminen drar igång igen imorgon 21a januari för Himlavalvet och 22a januari för Vintergatan.
Ha kläder efter väder då vi satsar på att vara ute så mycket det går under terminen. Är det osäkert väderläge går det alltid att ta med en liten packning att hänga av sig i scoutgården, en vattenflaska kan också vara skönt för era scouter att ha med under mötena.
Lämna helst mobil hemma, ni kan alltid skriva till oss ledare om ett meddelande behöver fram till er scout. Måste er scout ha mobiltelefon med (eller smartklocka på) se till att ni inte ringer till dem under mötestid, 18.30-19.45. I denna ålder kan de inte låta bli att svara eller titta på meddelanden som vibrerar i fickan, och vi får väldigt ofukserade möten främst i slutminuterna t ex när föräldrar har hört av sig för att säga hur scouterna ska ta sig hem.
Vi kommer ta in en handfull scouter till varje avdelning denna terminsstart, så det blir några nya kompisar att lära känna och hjälpa till att visa vad scouter gör för era scouter som har varit med sedan innan.
Det blir en späckad termin där vi siktar på att ta 1 märke och planerar att scouterna ska få sova i tält under hajken och under vårlägret. För att få följa med på vårlägret måste scouten ha klarat av att sova borta på en hajk (inne eller ute) innan det, så har ni inte följt med på en övernattning än och är sugna på lägret så behöver ni ta chansen denna termin att hajka 26-27 april.
Vi ses till veckan!
Tack för den här terminen och hoppas ni får ett fint jullov! Om det är någon förändring för er scout till vårterminen så ni inte kan fortsätta, eller vill byta dag; hör av er, gärna så snabbt ni kan, till någon av oss ledare.
Vårterminen drar igång igen vecka 4 (21a januari för Himlavalvet och 22a januari för Vintergatan).
Nu i november kommer vi att ha hajk i en scoutgård i Uppsala, båda avdelningarna tillsammans. Vi äter ett lite matigare kvällsfika tillsammans och hoppas på stjärnklart väder så vi kan spendera kvällen ute vid elden. Vi sover inomhus på golvet och äter frukost och lunch tillsammans på lördagen. På lördagen tänkte vi bege oss ut på ett litet äventyr på förmiddagen och kommer spendera största delen av lördagen ute.
Var: Karlsro scoutgård i Uppsala (Ulleråkersvägen 32, 756 43 Uppsala)
När: Fredag 22 nov kl. 18:30 till lördag 23 nov kl.14:00.
Tiderna avser på plats vid Karlsro scoutgård, samåk gärna scoutfamiljer emellan. Ledarna kommer vara där innan för att förbereda och efter för att städa upp och har inte möjlighet att ta skjutsa scouter.
Packning:
Se utmailad packlista för hajk.
Vi kommer vara utomhus, så varma kläder och överdrag/regnkläder behövs.
Vi sover inomhus på golvet. Glöm inte gosedjur!
Se till att packa allt i EN ryggsäck som du kan bära själv.
Lämna mobilen/smartklocka hemma, behöver vi kontakta en vårdnadshavare ringer vi ledare er från våra telefoner. Respektera att vi vill låta barnen få en möjlighet att träna på att sova borta med scouterna, om ett barn har ett godnattsamtal via sin klocka kan det påverka hela gruppen och elda på hemlängtan för de som inte hade någon innan.
Behöver du låna något, hör av dig till oss ledare via mail så hjälper vi er!
Kostnad: 150 kr/person. Betalas vid anmälan med swish till Andreas Jidling. Glöm inte att skriva scoutens namn i meddelandet.
Anmäl er: via formulär som mailades ut.
Senaste dag för anmälan: Onsdag 20 nov.
Frågor: Maila oss ledare, eller fråga på kommande möte.
Tack för den här inledningen av terminen, nu är vi ungefär halvvägs.
Vecka 44 (29 okt resp. 30 okt) tar vi på spårarscouterna också höstlov, så det är inget möte nästa vecka!
Vi verkar ha missat att uppdatera terminsprogram, så vi har haft flera hajkdatum och det har rått lite förvirring. Nu är det bestämt att hajken för spårarna höstterminen 2024 kommer att vara 22-23 november. Vi återkommer med mer information sernare!
Lördagen den 5 oktober möts vi för att delta i Baddarnas (kårens äldre medlemmar) årliga tävling Lappjakten. Temat för årets Lappjakt är “Sightseeing i Väsby” och förutom vår egen kår deltar även Bollstanäs Scoutkår. :-)
Dagen börjar med Lappjakten, följt av prisutdelning, sedan firar vi alla Upplands Väsby scoutkårs scouter som är nya på sina avdelningar med en invigningsceremoni, följt av middag och ett gemensamt lägerbål på kvällen.
Föräldrar, syskon och andra släktingar är alla välkomna att delta i både Lappjakt och kårdag. Middagen kostar 70 kr per person.
Tider Start lördag 09:00 - ca 15:00, kårdagen slutar ca 20:00.
Var ska vi vara? Vi börjar och slutar på Skeppartorps/Sättrabadets parkering: https://goo.gl/maps/yV46CjDky5VDuMzm9
Vad ska jag ha med mig?
Till Lappjakten:
- kläder efter väder
- liten ryggsäck
- sittunderlag
- papper och penna
- vattenflaska
- matsäck som kan ätas kall/ur termos mitt i spåret (det här är din lunch)
OBS! Alla skall ha en egen ryggsäck med lunch, föräldrar och syskon går i en annan grupp än scouterna så det är bäst att bära sin egen lunch. :-)
- något att grilla på elden efter att tävlingen är slut (det här är INTE din lunch, det är extra)
Till kårdagen:
- lite varmare kläder för kvällen
- matsaker (matkåsa, drickkåsa, bestick, diskhandduk)
- ficklampa
Mobilen lämnar vi hemma. Ifall vi behöver kontakta några vårdnadshavare så ringer vi från en ledares telefon.
Väl kämpat ala spårarscouter som försökte sig på att göra upp eld denna vecka, det blev extremt varierande väderlekar vi fick jobba under de olika mötesdagarna och med det helt olika lärdomar och resultat.
Om det är osäkert väderläge så låt era scouter ta med extra kläder som de kan hänga in i scoutgården under tiden det är möte. Mörkret faller just till mötets avslutning, även om det är en kort stund märker vi av att det blir bra kyligt så fort det blir mörkt.
Vi ser gärna att de har vattenflaska med sig också, det går lika bra att ställa undan den under mötet. Men då vi har haft en del törstiga scouter just vid avslutet av mötena så är det bra om de har en tillgänglig.
Vi ses nästa vecka!
Ledarna på Himlavalvet/Vintergatan
3:e/4:e sept är det dags för scouterna att dra igång igen. Mötestiden blir densamma, 18.30-19.45, och vi ses alltid utanför huvudingången till scoutgården, på Bryggerivägen 10, både för uppstart och avslutning.
Se till att scouterna alltid har på sig, eller med sig, kläder efter väder, för vi kommer alltid vara ute för uppstart och avslutning (och majoriteten av gångerna blir det hela mötet ute).
Extra välkommen till er som är nya på avdelningen! Ni är välkomna att följa med era barn under 1a mötet om de vill det, det går också bra att stanna kvar vid scoutgården och vänta tills mötet är klart.
Bifogat hittar ni terminsprogrammet :) Notera att 10 och 11 september är det föräldramöte för alla föräldrar i gården samtidigt som scouterna har sitt möte.
Redan 7-8 september är det helgaktivitet om man vill då Väsby scoutkår står vid Vikingamarknaden på Gunnes Gård och hjälper till med parkeringen och säljer fika. Spårarscouter får gärna komma dit och hjälpa till att sälja (ta på halsduk/skjorta de som har), och ni som familj får gärna komma och stötta genom att köpa upp allt vårt fika eller få dit vänner och bekanta för det uppdraget! 😄 Oavsett behöver kåren hjälp inför denna helg, så anmäl vad du kan göra via denna länk: https://forms.gle/GSy8SHFDWXS7rY1L8
Nästa vecka kommer ett mail med länk för att fylla i terminens hälsodeklaration mm. Vi hoppas även få igång vår hemsida tills dess och hålla den aktiv med information inför mötena då vi vet att det är lite problem för mailen att komma fram ibland.
Bra att veta är att denna termin startar kåren upp en till upptäckar-avdelning ("Bikupan", årsgruppen över Spårarna) som också kommer ha sina möten på tisdagar (18.30-20.00), så det kan bli lite mer aktivitet på parkeringen än tidigare. Det blir även fler scouter vid gården som ska starta sitt möte samtidigt, så se till att barnen dubbelkollar att de står med rätt grupp (en del "gamla" kompisar och ledare har gått upp nu till Bikupan så de kommer säkert känna igen dem).
Vi ses nästa vecka!
Ledarna på Himlavalvet och Vintergatan
Just nu jobbar vi med att plocka in nya blivande scouter som stått på kö sedan förra terminen. I år tar vi emot scouter födda 2015 och 2016 till Spåraravdelningarna Himlavalvet (tisdagar) och Vintergatan (onsdagar), 18:30-19:45.
Nya scouter är välkomna till den dag ni fått mail om - glöm inte att bekräfta att ni vill ha platsen!
Gamla scouter välkomna till den dag ni brukade gå på förra terminen! :-)
Datum för terminens första möten:
Himlavalvet - Tisdag 3 September 18:30
Vintergatan - Onsdag 4 September 18:30
Samling på framsidan av scoutgården på Bryggerivägen 10.
Nu planerar vi höstterminens verksamhet för fullt! Det blir en jätterolig termin, vi siktar på att ta två märken denna termin och vi kommer att ha minst en hajk där alla nya scouter får prova på att sova hemifrån en natt.
Dessutom börjar terminen med den fantastiska Vikingamarknaden på Gunnes Gård här i Upplands Väsby, där är vi inbjudna (av Gunnes) att sälja fika och mat vid ingången - så kom förbi och hälsa på! Gunnes gård - Upplands Väsby kommun (upplandsvasby.se)